Akustické měření ve školství je odborný proces, jehož cílem je zhodnotit, zda učebny a další školní prostory splňují požadované akustické normy a zdravotní limity pro hluk. Měření se zpravidla provádí ve dvou fázích – před úpravou a po realizaci akustických opatření, aby bylo možné porovnat výsledky.
Níže popisuji, jak takové měření probíhá v praxi:
Akustické měření zjistíte stávající stav, budete mít v rukou podklady pro zadání poptávky, po realizaci a při kontrole z KHS máte co předložit…
Školy mají podle normy ČSN 73 0527 povinnost zajistit akustické podmínky odpovídající typu
místnosti (učebna, jídelna, tělocvična apod.) – např. doba dozvuku nesmí překročit:
Školní prostředí má zásadní vliv na kvalitu vzdělávání, pohodu žáků i zdraví pedagogů. Jedním z klíčových faktorů, který bývá často přehlížen, je akustika. Hluk, špatná srozumitelnost řeči nebo dlouhá doba dozvuku způsobují nejen únavu, ale i stres a sníženou schopnost soustředění.
Proto se do popředí dostává profesionální akustické měření, které se dnes stává součástí stavebních úprav i běžné hygienické kontroly.
Krajská hygienická stanice (KHS) během měření posuzuje několik klíčových akustických parametrů:
Doba dozvuku
Základní ukazatel kvality prostorové akustiky. Stanovuje se podle normy ČSN 73 0527,
přičemž:
Nevhodně dlouhá doba dozvuku znamená ozvěny, rušení výkladu a snižování srozumitelnosti.
Měří se běžný provozní hluk ve třídách i během přestávek. Hladina by neměla překročit 65 dB – vyšší hodnoty mají negativní dopad na psychiku i zdraví.
V učebnách musí být výklad dobře slyšitelný i v zadních lavicích. Hodnota STI vyjadřuje, jak dobře je řeč v místnosti srozumitelná. Nízké hodnoty znamenají potřebu zvyšovat hlas a snižují koncentraci žáků.
Nesprávné akustické podmínky mohou:
Z pohledu legislativy se akustika řídí normou ČSN 73 0527, a také nařízením vlády č.72/2011 Sb. o ochraně zdraví před hlukem. Škola nebo zřizovatel má povinnost zajistit, aby byly splněny všechny hygienické požadavky.