Projekt tichá třída

Akustická měření

Akustické měření ve školství je odborný proces, jehož cílem je zhodnotit, zda učebny a další školní prostory splňují požadované akustické normy a zdravotní limity pro hluk. Měření se zpravidla provádí ve dvou fázích – před úpravou a po realizaci akustických opatření, aby bylo možné porovnat výsledky.

Níže popisuji, jak takové měření probíhá v praxi:

Akustické měření zjistíte stávající stav, budete mít v rukou podklady pro zadání poptávky, po realizaci a při kontrole z KHS máte co předložit…

Normy a legislativní požadavky

Školy mají podle normy ČSN 73 0527 povinnost zajistit akustické podmínky odpovídající typu
místnosti (učebna, jídelna, tělocvična apod.) – např. doba dozvuku nesmí překročit:

  • 0,7 s v běžných učebnách,
  • 0,45 s v jazykových učebnách,
  • 1,2 s v tělocvičnách​.
  • Více o legislativě – odkaz

Akustická měření ve školách: Co kontroluje hygienická stanice a proč je to důležité?

Školní prostředí má zásadní vliv na kvalitu vzdělávání, pohodu žáků i zdraví pedagogů. Jedním z klíčových faktorů, který bývá často přehlížen, je akustika. Hluk, špatná srozumitelnost řeči nebo dlouhá doba dozvuku způsobují nejen únavu, ale i stres a sníženou schopnost soustředění.

Proto se do popředí dostává profesionální akustické měření, které se dnes stává součástí stavebních úprav i běžné hygienické kontroly.

Co konkrétně kontroluje hygienická stanice?

Krajská hygienická stanice (KHS) během měření posuzuje několik klíčových akustických parametrů:
Doba dozvuku
Základní ukazatel kvality prostorové akustiky. Stanovuje se podle normy ČSN 73 0527,
přičemž:

  • běžná učebna nesmí překročit hodnotu 0,7 s
  • jazyková učebna max. 0,45 s
  • tělocvična do 1,2 s

Nevhodně dlouhá doba dozvuku znamená ozvěny, rušení výkladu a snižování srozumitelnosti.

Hladina akustického tlaku (hluk)

Měří se běžný provozní hluk ve třídách i během přestávek. Hladina by neměla překročit 65 dB – vyšší hodnoty mají negativní dopad na psychiku i zdraví.

Srozumitelnost řeči (STI)

V učebnách musí být výklad dobře slyšitelný i v zadních lavicích. Hodnota STI vyjadřuje, jak dobře je řeč v místnosti srozumitelná. Nízké hodnoty znamenají potřebu zvyšovat hlas a snižují koncentraci žáků.

Proč je měření důležité?

Nesprávné akustické podmínky mohou:

  • negativně ovlivnit srozumitelnost výuky
  • zvyšovat stres a únavu učitelů i žáků
  • přispět ke zhoršení zdravotního stavu (únava hlasivek, zvýšený krevní tlak, poruchy sluchu)

Z pohledu legislativy se akustika řídí normou ČSN 73 0527, a také nařízením vlády č.72/2011 Sb. o ochraně zdraví před hlukem. Škola nebo zřizovatel má povinnost zajistit, aby byly splněny všechny hygienické požadavky.

Kontakty
přihlášení k odběru
Nenechte si ujít novinky na našem blogu.
Tichá třída
Projekt Tichá třída je tu pro vás jako léty prověřený a zkušený partner v oblasti akustiky ve školství. Rádi vám pomůžeme s desítkami úspěšných realizací za námi a vlastním know-how, jak efektivně vyřešit problémy s hlukem ve třídách, na chodbách, v jídelnách či tělocvičnách. Každé řešení pro vás připravíme na míru konkrétním potřebám vaší školy.
Sledujte nás
© 2025 Tichá třída - akustika ve školství
Vytvořil MarMal.cz - tvorba webových stránek